Dieta ketogeniczna cieszy się coraz większą popularnością. Decydują się na nią nie tylko osoby, które chcą schudnąć, ale również ci, którzy chcą zadbać o zdrowie i wypróbować nowe zasady żywienia. Czym więc jest dieta ketogeniczna? Kto może się na nią zdecydować i jakie produkty są w tej diecie podstawą?

Co to jest dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna to dieta niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa. Polega na wyeliminowaniu z codziennego jadłospisu produktów o wysokiej zawartości węglowodanów i zastąpienie ich żywnością o wysokim poziomie tłuszczu. Głównym źródłem energii w organizmie są węglowodany. Kiedy organizm ich nie otrzymuje, zaczyna pobierać energię z tłuszczu, a raczej z powstających ciał ketonowych. Nie zmienia to jednak faktu, że harmonia w organizmie zostaje zaburzona i człowiek staje się niedożywiony. Stąd popularność tej diety na odchudzanie, chociaż stosuje się ją również w pewnych chorobach.

Dla kogo dieta ketogeniczna?

Kto może przejść na dietę ketogeniczną? Najczęściej decydują się na nią osoby, które chcą schudnąć. Są jednak istotne wskazania do zmiany sposobu odżywiania i wdrożenia diety ketogennej. Ma ona zastosowanie u osób, które chorują na padaczkę oporną na leczenie. Podobnie w przypadku ludzi z wrodzonymi błędami metabolicznymi, mających zespół Retta i stwardnienie guzowate. Niektórzy lekarze zalecają stosowanie diety ketogenicznej u osób z autyzmem, chorobą Alzheimera i Parkinsona.

Przeciwwskazania do diety ketogenicznej

Nie każdy może zdecydować się na dietę ketogeniczną. Wyklucza się z jej stosowania osoby, które zmagają się z chorobami wątroby, nerek i trzustki. Nie powinny jej stosować także chorzy na cukrzycę.

Co jeść w diecie ketogenicznej, a czego unikać?

W diecie ketogenicznej zaleca się spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak mięso, podroby, jaja, masło, smalec, śmietana, sery, ryby. Z żywności pochodzenia roślinnego wskazane są kalafiory, brokuły, sałaty, ogórki, pomidory i awokado.

Zaleca się, by ograniczyć spożywanie takich produktów jak orzechy, wiśnie, maliny i jogurty. Wyeliminować całkowicie należy natomiast produkty skrobiowe i zbożowe, w tym ziemniaki, kasze, makarony i ryż, pieczywo, słodycze, słodkie soki, a także warzywa i owoce o wysokiej zawartości węglowodanów, czyli banany, ananasy, winogrona, buraki czy kukurydza.

Skutki uboczne diety ketogennej

Stosowanie diety ketogenicznej powoduje mnóstwo skutków ubocznych, szczególnie na początku. Dla organizmu zmiana proporcji składników odżywczych może być sporym szokiem. U niektórych osób, w początkowej fazie stosowania tej diety, pojawiają się bóle głowy, zmęczenie, senność, nudności i zaparcia lub biegunki. Odczuwana jest utrata apetytu i zwiększa się uczucie pragnienia.

Efekty diety ketogenicznej należy stale kontrolować. Wiążą się one nie tylko z utratą wagi, dieta ta może zaburzać funkcjonowanie organizmu. Zaleca się, by decyzję o niej podjąć po konsultacji z lekarzem. Długotrwałe stosowanie diety ketogenicznej może zwiększyć ryzyko wystąpienia kamicy moczanowej i hiperurykemii, czyli zwiększonego stężenia kwasu moczowego we krwi.