Stres naprawdę potrafi uprzykrzyć życie. W jaki sposób można go ograniczyć? Jak się okazuje, jest wiele pomocnych metod.

Określ i wyeliminuj czynniki stresujące

Kluczem do poradzenia sobie ze stresem jest wyraźne określenie czynników, które są za ten stres odpowiedzialne. Zastanów się więc, jakie jest źródło stresu. Jakie sytuacje i czynności go powodują? W towarzystwie jakich ludzi go odczuwasz? Następnie posortuj te czynniki i zdecyduj, które z nich możesz wyeliminować ze swojego życia. Którym możesz łatwo zapobiec?

Zaakceptuj to, na co nie masz wpływu

Niestety nie wszystkie stresujące czynniki da się wyeliminować. Z pozostałymi warto spróbować się pogodzić. Spróbuj określić najgorszy możliwy rezultat przebiegu danej stresującej sytuacji i go zaakceptować, w ten sposób zmniejszysz stres, który to ze sobą niesie.

Uprawiaj aktywność fizyczną

W zdrowym ciele zdrowy duch? Okazuje się, że w tym starym porzekadle jest wiele prawdy. Przy stresującym życiu warto więc zadbać o to, żeby mieć dużo ruchu. Aktywność fizyczna powoduje wydzielanie w mózgu endorfin, zwanych hormonami szczęścia.

Zmień jadłospis

Można też uodpornić organizm na stres poprzez zmianę swojej diety. Niektóre produkty spożywcze potrafią obniżyć poziom stresu. Przede wszystkim warto pić dużo wody, ponieważ odwodniony organizm produkuje więcej kortyzolu, który jest hormonem stresu. Warto też włączyć do menu zieloną herbatę bogatą w antyoksydanty eliminujące odpowiedzialne za stres wolne rodniki. Jeśli chodzi o przekąski, dobrze jest postawić na owoce, warzywa i bakalie.

A czego lepiej unikać? Na pewno zapijanie stresu alkoholem nie jest dobrym pomysłem – tak naprawdę zwiększa on reakcję stresową organizmu. Podobnie niewskazane są kawa i energy-drinki, ponieważ kofeina podnosi poziom stresu.

Zrelaksuj się

Spróbuj się wyciszyć i znaleźć sobie relaksujące zajęcie. Zastanów się, które czynności sprawiają, że zapominasz o tym, co cię stresuje. Dobrą metodą może być kąpiel relaksacyjna. Wykorzystaj w tym celu olejki pomagające się odprężyć, na przykład lawendowy.

Także muzyka może cię zrelaksować. Najlepiej działają utwory bez wokalu, z wykorzystaniem fortepianu, skrzypiec i fletu. Równie skuteczne są nagrania dźwięków natury, na przykład świergotu ptaków czy szumu morskich fal.

Zapewnij sobie odpowiednią dawkę snu

Słyszałeś, że ze zmartwieniami warto się przespać? Coś w tym jest. Sen dobrze działa na zredukowanie stresu. Zapewnij więc sobie te 7-8 godzin snu. Jeszcze bardziej zwiększysz jego skuteczność, jeżeli będziesz kłaść się regularnie o tej samej porze. Niedostatki snu, objawiające się stresem, można też nadrobić w ciągu dnia – do tego celu często wystarczy nawet 15-minutowa drzemka.