Specjaliści WHO rekomendują spożywanie minimum 1-2 porcje ryby tygodniowo. Niestety wciąż w zamian za to wybieramy inne mięsa – jemy ich aż 68 kg w ciągu roku. Dla porównania spożywamy jedynie 12 kg ryby w tym samym czasie. Warto zmienić te proporcje, ponieważ mięso ryb to samo zdrowie! Sprawdź, które warto kupować.

Dlaczego warto jeść ryby?

Ryby są nie tylko smaczne, ale niezwykle wartościowe. Stanowią świetne źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3. Wpływają one korzystnie m.in. na pracę mózgu, układu nerwowego oraz krążenia. Ponadto wzmacniają kości, poprawiają odporność oraz działanie narządu wzroku. Kwasy te nie są produkowane przez organizm, dlatego niezbędne jest dostarczanie ich wraz z posiłkami. Ryby, zwłaszcza te jedzone wraz ze szkieletem, stanowią świetne źródło pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka. Ponadto dzięki wysokiej zawartości selenu pozwalają na spowolnienie procesów starzenia, a jod wpływa pozytywnie na pracę tarczycy. Oprócz składników mineralnych posiadają bardzo dużo witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto podkreślić, że niektóre z gatunków idealnie sprawdzają się na diecie redukcyjnej i lekkostrawnej ze względu na niską zawartość tłuszczów.

Które ryby warto jeść, a które lepiej omijać?

Aktualnie na rynku znaleźć można ogromny wybór ryb. Warto wiedzieć, że niektóre z nich są bardziej wartościowe niż pozostałe. Naszym pierwszym faworytem jest popularny, dość tłusty łosoś. Podczas zakupów najlepiej decydować się odmiany pacyficzną i atlantycką. Posiadają one najmniejszą ilość szkodliwych związków. Dodatkowo warto wprowadzić do swojej diety: pstrąga, karpia, tuńczyka, śledzia, mintaja, mirunę, makrelę, dorsza, szproty, morszczuka, solę. Są to najzdrowsze i najbardziej wartościowe gatunki ryb. Ponadto są bardzo łatwo dostępne i stosunkowo niedrogie.

Warto podkreślić, że specjaliści odradzają spożywanie: tuńczyka, rekina, marlina oraz miecznika dzieciom i kobietom w ciąży w ogóle, a także dorosłym w zbyt dużych ilościach ze względu na zanieczyszczenie ich przez rtęć, która może wywoływać negatywne skutki zdrowotne. Dodatkowo niezalecane jest jedzenie: tilapii, ryby maślanej i pangi. Zazwyczaj pochodzą one z mało kontrolowanych azjatyckich hodowli. Warto unikać także spożywania: okonia nilowego i suma afrykańskiego.

ryba na talerzu

Jak przygotować rybę, by była najzdrowsza?

Jedną z najpopularniejszych metod przygotowywania ryby w naszym kraju jest jej smażenia. Warto jednak wiedzieć, że istnieją lepsze metody na przyrządzenie aromatycznego i zdrowego mięsa. Jednym z zalecanych sposobów jest ugotowanie go w wywarze warzywnym. Zazwyczaj ryby wymagają krótkiej obróbki termicznej – rozgotowane będą rozpadać się na kawałki. Dobrym pomysłem na przygotowanie tego mięsa jest także gotowanie na parze. Ciekawym pomysłem na niezwyklej zdrowy i smaczny posiłek jet przygotowanie duszonej ryby wraz z warzywami. Dodatkowo warto pamiętać, że ryby można piec w piekarniku – najlepiej owinięte folią aluminiową w temperaturze 200°C. Można je także grillować na świeżym powietrzu lub urządzeniu elektrycznym. Warto pamiętać, że ryby lubią zioła: koperek, estragon, majeranek, rozmaryn, oregano czy kolendra. Dodaj one nie tylko smaku mięsu, ale i mają pozytywny wpływ na ludzki organizm. Można wybierać także konserwy rybne. Warto ograniczyć spożywanie wędzonego mięsa ze względu na szkodliwe substancje dymu wędzarniczego oraz wysoką zawartość sodu.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *