Czy dieta w ciąży ma wpływ na dziecko, co jeść, a czego unikać w ciąży?

autor Jan Kołodziej
117 odsłon 3 minuty czytania
Kobieta w ciąży sprawdzajaca dietę

Ciąża to szczególny okres, w którym warto zachowywać zdrową dozę ostrożność i uważać na to co się robi, a nawet co się je. Dzięki stałej możliwości konsultacji lekarskiej okres ten możliwy jest do przejścia w jak najlepszy sposób, Opieka medyczna nie jest tu jednak dostępna całodobowo przez cały czas, więc warto pamiętać o zachowaniu wszelkich środków ostrożności oraz postępowaniu zgodnie z zalecaniami lekarza. Dobrze również wiedzieć, co jeść, czego unikać oraz czy samo jedzenie w ciąży ma wpływ na dziecko.

Czy dieta w ciąży ma wpływ na dziecko?

Mówiąc najkrócej, tak, dieta w ciąży ma znaczący wpływ na dziecko. Rozwija się ono bowiem wyłącznie dzięki tym wartościom odżywczym, które zostają mu przekazane przez organizm matki. Patrząc na cały proces ciąży, można zauważyć, że nowy organizm powoli wykształca kolejne elementy, budujące ciało dziecka. Oznacza to więc rozwój szkieletu kostnego, mięśni, skóry i innych niezbędnych organów oraz tkanek.

Przez okres ciąży konieczny jest transfer niezbędnych środków odżywczych, a jeśli brakuje ich w organizmie matki, rozwój dziecka może być utrudniony. Dieta w ciąży powinna być więc bogata we wszystkie składniki, niezbędne do poprawnego wykształcenia się nie tylko organizmu dziecka, ale również jego układu odpornościowego.

Co jeść w ciąży?

Najważniejszym dla diety w ciąży, jest dopasowanie jej do indywidualnego przypadku danej osoby. Właśnie dlatego jednym z najlepszych rozwiązań dla kobiet w ciąży może być konsultacja ze specjalistą, a najlepiej z lekarzem prowadzącym. Dobór diety i jadłospisu powinien bowiem odpowiadać konkretnej osobie, spełniać jej wymagania żywieniowe. Można jednak stwierdzić, że przykładowa dieta w ciąży powinna zawierać produkty zbożowe, mleko, mięso, nabiał, warzywa, owoce, zdrowe tłuszcze oraz ryby.

Komponując przykładowy jadłospis dla osoby w ciąży, warto pamiętać o wołowinie oraz fasoli, które są źródłem żelaza. Dobrze zadbać również o odpowiednią ilość kwasu foliowego, który mogą zapewnić zboża, orzeszki ziemne, szpinak czy pomarańcze. Dobrze pamiętać również o zachowaniu odpowiedniego poziomu białka, które kryje się w mięsie z indyka, mięsie z kurczaka, jajkach oraz serach.

Czego unikać w ciąży?

Szukanie tego, co jeść w ciąży nie można również zapominać o produktach, które nie są korzystne dla rozwoju dziecka. Warto to więc zaznaczyć, że picie alkoholu, palenie wyrobów tytoniowych lub branie innych używek może mieć negatywny wpływ na rozwój dziecka. Poza tymi popularnymi produktami dobrze jest również wiedzieć, że w ciąży najlepiej ograniczać jedzenie typu fast food, słodycze sery pleśniowe czy surowe mięso. Jedzenie to może bowiem zaszkodzić matce, a tym samym wpłynąć negatywnie na rozwijające się dziecko. Aby mieć jednak pewność, czego nie powinno się jeść podczas ciąży, najlepiej skonsultować się ze specjalistą, ponieważ każdy przypadek może się od siebie różnić.

Jak więc widać, dieta w ciąży może mieć znaczący wpływ na dziecko. Właśnie dlatego szczególnie istotne jest dokładne kontrolowanie i dobranie diety ciążowej. Dobrze również pamiętać, że istnieje wiele produktów, które mają na organizm dość zły wpływ i podczas ciąży powinno się ich unikach. Szczegóły diety w ciąży oraz jadłospis najlepiej omówić jednak ze specjalistami.

podobne treści

dodaj komentarz

Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli tak zwane ciasteczka. Akceptuję Czytaj więcej