Co jeść przy niedoborze witaminy B12?

autor Olga Nowak
607 odsłon 3 minuty czytania
Jedzenie na niedobór witaminy B12

Czujesz się zmęczony i często kręci Ci się w głowie? To mogą być objawy niedoboru witaminy B12. Jakie mogą być skutki deficytu tego składnika w organizmie? Po jakie produkty spożywcze należy sięgać, aby uzupełnić braki tej witaminy? Sprawdź, co jeść przy niedoborze witaminy B12.

Jakie są objawy niedoboru witaminy B12?

Witaminy odgrywają ważną rolę w ludzkim organizmie, dlatego ich niedobór może wpływać nie tylko na samopoczucie, ale również stan zdrowia. Wśród objawów braku witaminy B12 można wyróżnić chroniczne zmęczenie, uczucie osłabienia oraz problemy z pamięcią. Często pojawiają się też zaburzenia nastroju, m.in. takie jak depresja czy apatia. Niedobór witaminy B12 manifestuje się bladością skóry i uczuciem zadyszki nawet przy niewielkim wysiłku. Zauważalne mogą być również problemy z utrzymaniem równowagi i drętwienie kończyn. Braki tego składnika często powodują także zanik smaku i apetytu, co zwykle prowadzi do niekontrolowanej utraty wagi.

Czym może skutkować niedobór witaminy B12?

Długofalowy deficyt witaminy B12 może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak uszkodzenie nerwów i nieodwracalne problemy neurologiczne. W konsekwencji zaburzenia chodu i koordynacji ruchowej mogą stać się codziennością osoby, która cierpi na niedobór tego składnika. Zaburzenia w produkcji DNA spowodowane niewystarczającą ilością witaminy B12 w organizmie, mogą zwiększać ryzyko wystąpienia różnych nowotworów. Serce i układ krążenia również cierpią w takim przypadku, co objawia się w postaci zwiększonego ryzyka chorób serca. Warto także zwrócić uwagę na zdrowie jamy ustnej, gdyż deficyt tej witaminy może prowadzić do zapalenia języka i błon śluzowych.

Gdzie szukać źródeł witaminy B12?

W poszukiwaniu źródeł witaminy B12 należy zwrócić uwagę na produkty pochodzenia zwierzęcego. Czerwone mięso, wątroba oraz ryby to doskonałe źródła tego składnika. Warto również pamiętać o jajach i produktach mlecznych, takich jak mleko, ser czy jogurt, które też są bogate w tę witaminę. Natomiast dla osób stosujących dietę wegetariańską lub wegańską, dobrym wyborem będą produkty spożywcze wzbogacane w B12 i algi. Warto mieć na uwadze, że zdolność organizmu do absorpcji tego składnika maleje z wiekiem, dlatego starsze osoby powinny zwracać szczególną uwagę na odpowiednią jego podaż.

Czy warto suplementować witaminę B12?

W przypadku wystąpienia niedoborów lub trudności z przyswajaniem witaminy B12 z pożywienia rozsądnym krokiem może być rozważenie suplementacji. Osoby na diecie wegańskiej i wegetariańskiej, a także seniorzy są szczególnie narażeni na jej niedobory, dlatego mogą wymagać dodatkowego wsparcia w formie suplementów. Warto jednak skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem przed wyborem preparatu, ponieważ może on pomóc dopasować odpowiednią dawkę witaminy B12. Nie należy zapominać o regularnych badaniach krwi, które pozwalają monitorować poziom tego składnika w organizmie. Zazwyczaj nadmiar witaminy B12 nie jest szkodliwy, ponieważ rozpuszcza się ona w wodzie, a jej nadmiar zostaje usunięty wraz z moczem.

Niedobór witaminy B12 często skutkuje występowaniem objawów neurologicznych i problemów z koncentracją. Jeśli obserwujesz u siebie niepokojące objawy, powinieneś naszym zdaniem jak najszybciej zgłosić się do lekarza i wykonać badanie krwi. O czym jeszcze warto pamiętać przy deficycie witaminy B12? Czekamy na Twoje sugestie w komentarzu.

podobne treści

dodaj komentarz

Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookies, czyli tak zwane ciasteczka. Akceptuję Czytaj więcej