Choć laktoza jest obecna w wielu sklepowych produktach spożywczych, szacuje się, że nawet 70% populacji wykazuje pewne objawy jej nietolerancji. Rzadko jest to zaburzenie wrodzone, w większość przypadków pojawia się wraz z wiekiem. Warto wiedzieć, w jaki sposób można zastąpić nabiał w przypadku podejrzenia u siebie tego zaburzenia.

 mleko nalewane do szklanki

Co to jest nietolerancja laktozy?

Laktoza jest cukrem, a nie jak powszechnie uważa się białkiem. Do jej nietolerancji dochodzi na skutek braku lub niedoboru laktazy w organizmie, czyli enzymu, który konieczny jest do przeprowadzenia procesu rozkładu laktozy. W tym przypadku dochodzi do fermentacji bakteryjnej w jelicie grubym. Powoduje to wytworzenie się gazów oraz kwasów, które podrażniają wrażliwą błonę śluzową oraz sprawiają, że wzrasta ciśnienie osmotyczne treści w jelicie. Na skutek tych procesów dochodzi do nieprawidłowej pracy układu pokarmowego oraz przykrych dolegliwości. Za główne objawy nietolerancji laktozy uznawane są:

  • wzdęcia,
  • uczucie „przelewania się” w jamie brzusznej,
  • ból brzucha,
  • kolki,
  • nadmierne gazy,
  • biegunka,
  • nudności lub wymioty (stosunkowo rzadko).

Zazwyczaj nasilenie się objawów zależne jest od ilości spożytej laktozy. Nie pojawią się one tuż po spożyciu tego cukru, a dopiero kilka bądź kilkanaście godzin po, dlatego czasem dość trudno powiązać jest nieprawidłowe działanie układu pokarmowego ze spożyciem nabiału.

Produkty bez laktozy

W przypadku wystąpienia nietolerancji laktozy niewymagana jest całkowita rezygnacja z nabiału odzwierzęcego. Na rynku znaleźć można bogatą ofertę produktów bez laktozy, czyli czynnika wywołującego nieprawidłowości ze strony układu pokarmowego. Zazwyczaj powstają one na skutek dodania do produktu laktazy, czyli enzymu, który trawi laktozę w ludzkim organizmie. Na skutek tego produkty mogą mieć inny smak – być nieco słodsze. Na rynku znaleźć można mleka zwierzęce pozbawione laktozy, a także tworzone jego bazie: jogurty, śmietanę, masło, serki do smarowania, sery à la feta, sery żółte czy mleko w proszku. Wraz z rosnącą popularnością produktów tego typu oferta sklepów z pewnością będzie ulegała poszerzeniu, by móc sprostać oczekiwaniom klientów.

Czym zastąpić nabiał?

Wybór produktów bez laktozy nie jest jedyną możliwością dla osób z nietolerancją. W sklepach bardzo często znaleźć można także roślinne odpowiedniki znanych nam produktów mlecznych. Mleko z powodzeniem można zastąpić napojami roślinnymi: m.in. kokosowym, owsianym, ryżowym, sojowym czy migdałowym. Jogurty i kefiry mogą być produkowane na bazie mleka koksowego lub sojowego, dlatego pozbawione są z laktozy. Wybierając ser żółty przy nietolerancji, można zdecydować się na wegańskie plastry, a masło – margaryny roślinne bez serwatki oraz oleje roślinne np. oliwę z oliwę czy olej kokosowy. Ponadto warto podkreślić, że masło zawiera stosunkowo niewiele laktozy, dlatego może być stosowane na diecie eliminacyjnej. Na rynku znaleźć można także twarożki z tofu czy orzechów, które smakiem przypominają te klasyczne. Świetnym zamiennikiem śmietany, pozbawionym laktozy, jest mleczko kokosowe oraz śmietanka owsiana.

Eliminując klasyczny nabiał z diety, wiele osób obawia się o właściwą podaż wapnia. Warto pamiętać, że jego spore ilości znajdują się nie tylko w tego typu produktach, ale i w:

  • maku,
  • sezamie,
  • soi,
  • sardynkach,
  • amarantusie,
  • migdałach,
  • orzechach laskowych,
  • fasoli,
  • jarmużu,
  • jajkach,
  • suszonych morelach.

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *