Słonecznik to bardzo charakterystyczna roślina, którą zapewne każdy miał okazję spotkać w ogrodzie, na polu bądź w sklepie. Ziarna słonecznika najczęściej sprzedawane są w woreczkach, mogą być zarówno łuskane, jak i w łupinach, a w okresie, gdy dojrzewa, niektórzy sprzedawcy oferują jego kwiaty, z których samodzielnie można wydłubywać nasiona. Słonecznik to zarówno popularna przekąska, jak i ważny składnik potraw oraz wypieków. Jakie ma wartości odżywcze, czy warto go jeść?

Ile kalorii ma słonecznik?

Kto nie lubi łuskać słonecznika? Jest to zajęcie, któremu często oddają się zarówno młodzi, jak i starsi ludzie, niektórym pozwala się odprężyć, a innym zająć czymś ręce, co jest istotne np. w przypadku osób walczących z nałogiem palenia papierosów. W dodatku słonecznik jest przekąską zdrową, pomimo dość wysokiej kaloryczność – w 100 gramach ziaren znajduje się około 600 kalorii. Nikt nie powinien mieć problemu z zakupem tego produktu, gdyż można zamówić słonecznik oraz inne ziarna, nasiona, pestki na sprzedajemy.pl, bądź udać się do dowolnego marketu.

Słonecznik nadaje się do spożycia zarówno świeży, jak i suszony lub prażony. Co ciekawe, wyróżnia się ponad 70 różnych odmian tej rośliny, a okres kwitnienia trwa od lipca do października. Łupiny ziaren słonecznika mogą mieć różną barwę, od czarnej, po jasnoszarą. Ogromną rolę odgrywa w produkcji oleju, który jest pozyskiwany na skalę masową.

Wartości odżywcze i zdrowotne słonecznika

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wartościowy pod względem witamin i składników odżywczych jest słonecznik. Roślina ta stanowi bogate źródło witaminy E oraz wszystkich witamin z grupy B. W związku z tym jedzenie słonecznika wpływa pozytywnie na działanie układu nerwowego. Warto wiedzieć, że ziarna tej rośliny mogą wspomóc nas w walce ze stresem, gdyż mają w sobie dużo magnezu. Jest to zatem przekąska polecana osobom, które prowadzą pełen napięcia tryb życia, zmagają się z migrenami lub skurczami mięśni. Inne, bardzo istotne składniki odżywcze znajdujące się w słoneczniku to wapń i potas, cynk, miedź, selen i mangan.

Urozmaicanie swojej diety w słonecznik jest również polecane ze względu na obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych przede wszystkim z grupy omega 6. Istotne jest to, aby spożywać przede wszystkim nieprażone ziarna, gdyż posiadają one w składzie dużą ilość fitosteroli — roślinnych sterydów obniżających poziom cholesterolu we krwi i chroniących przed chorobami serca i zapobiegających prostacie.

Jak wykorzystać słonecznik w kuchni?

Jak już wspominaliśmy, słonecznik nadaje się do jedzenia bez żadnej obróbki, można go nawet wydłubywać prosto z kwiatu. Nie jest to oczywiście jedyna opcja, ziarna te świetnie sprawdzają się w roli dodatków do pieczywa, a więc pełnoziarnistych chlebów lub bułek. Słonecznik można wykorzystać także jako dodatek do dressingów, ciast, sałatek, musli, jogurtów i owsianek. Ciekawą propozycją jest zrobienie własnej pasty słonecznikowej, wystarczy zblendować łuskany słonecznik z dodatkiem ulubionych przypraw.

Comments (1)

  1. bera

    Odpowiedz

    Uwielbiam słonecznik, a przez to, że trzeba go skubać nie zje się go za dużo, genialna przekąska 😀

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *